Informator dla rodziców dzieci rozpoczynających edukację w P.M. 4
Drodzy Rodzice,
wielkimi krokami zbliża się miesiąc wrzesień, a wraz z nim nowy rok szkolny 2025/2026.
Wszyscy wiemy, że okres adaptacji (trudny w szczególności dla dzieci,
które dopiero przekraczają próg naszego przedszkola) stanowi nie lada wyzwanie
zarówno dla dzieci jak również ich rodziców.
Adaptacja przebiega różnie, jedno dziecko po tygodniu ma już najgorsze za sobą,
inne swój trudny czas zaczyna dopiero po miesiącu (i to też jest normalne) -
bo dopiero wtedy zrozumiało i w pełni odczuło, że pewien etap skończył się bezpowrotnie,
a ono wolałoby żeby było tak jak dawniej. Płacz jednych udziela się innym.
Ale jest nauczyciel i pomoc innych pracowników. Tyle rąk, żeby przytulać maluszki.
Oczywiście nie wszystkie się dają, i ich lęk trzeba przełamać inaczej. Wszyscy jesteśmy tu od tego,
żeby ten stres minimalizować, bo wyeliminować się go nie da. Wiadomo, że dziecko tęskni za rodzicami,
że przeżywa moment rozstania. Dla trzylatka kilka godzin w przedszkolu to cała wieczność.
Niektóre dzieci jeszcze bardzo słabo mówią, trochę potrwa, zanim nauczyciel zrozumie dziecko
i znajdzie do niego drogę. Wszyscy pracownicy przedszkola bardzo się starają,
aby dziecko nie czuło się obce w pierwszych dniach w przedszkolu, by rodzice byli przekonani,
że opieka jest troskliwa i fachowa. Pragniemy, aby moment przekraczania progu przedszkola
przebiegał jak najłagodniej, w atmosferze bezpieczeństwa i otwarcia na potrzeby dziecka.
Drodzy Rodzice,
Prosimy jednak o zaufanie pracownikom przedszkola,
gdyż w swoich działaniach kierują się jedynie dobrem dziecka.
W związku z powyższym przekazujemy Państwu kilka rad,
które ułatwią dzieciom pomyślny start w naszej placówce:
- przygotujcie Państwo dziecko na to, że niebawem zacznie przebywać w przedszkolu
wśród swoich rówieśników. Warto wytłumaczyć dziecku, że rodzice nie będą mogli
przebywać razem z nim w grupie, ale odbiorą je możliwie jak najwcześniej, - wyjdźcie z domu na tyle wcześnie, by po drodze mieć czas na rozmowę
i nie ponaglać w zdenerwowaniu malucha, - zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z dzieckiem, jednak nie za długo,
by nie przedłużać trudnego rozstania. Państwa spokój udziela się dziecku
co znacznie ułatwia proces adaptacji, - płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go pani i czekają na nie inne dzieci,
które chcą się z nim pobawić. Akceptuj płacz dziecka jest to naturalna, zdrowa reakcja
na nową sytuację (nie należy dziecka zawstydzać) – duża labilność uczuć dziecka
powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi, - nie okazujcie dziecku własnych rozterek: zostawiając je w przedszkolu
przekazujecie mu wtedy swoje lęki, - nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, jeśli zrobisz to choć raz,
będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić, - nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola coś dostaniesz - kiedy będziesz odbierać dziecko
możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania, - kontroluj to co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu.
To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk, - w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej,
ponieważ ma ono inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje się bardzo długi, - nie mówcie dziecku, że przyjdziecie po nie wcześniej, kiedy to jest niemożliwe,
ponieważ będzie nieszczęśliwe, że was nie ma, nie składajcie obietnic, których nie możecie wypełnić.
Jest to bardzo ważne na początkowym etapie adaptacji, - chwalmy dziecko za jego dzielność i umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji.
Jeśli dziecko bardzo płakało, powiedzmy mu, że wszyscy ludzie denerwują się trochę
i boją robiąc coś pierwszy raz, ale po kilku dniach czują się pewniej – tak będzie i z nim, - żegnaj i witaj dziecko zawsze z uśmiechem.
Drodzy Rodzice pamiętajcie, że przedszkole to drugie - po domu – ważne miejsce w życiu Waszego dziecka.
Tylko wspólne poczynania rodziców i przedszkola stworzą klimat, w którym dzieci będą się prawidłowo rozwijały.
Rada Pedagogiczna P.M.4